بیشتر افرادی که به صورت حرفه ای در زمینه بهینهسازی وب سایت فعالیت دارند، حتماً زمانی را به خاطر میآورند که کلمات کلیدی متا (Meta keywords) یا استفاده از کلمات کلیدی در همه جا (آدرس، عنوان، توضیحات، فوتر و …) چقدر محبوب بود و از استراتژیهای اصلی سئو به حساب میآمد.
اما اکنون در سال ۲۰۱۵ هستیم و موتورهای جستجو، تغییرات چشمگیری داشتهاند و بسیاری از الگوریتمهای خود را بهبود بخشیدهاند. همهروزه تکنیکها و استراتژیهای گوناگونی برای SEO معرفی میشوند که بسیاری را دچار وسواس و سردرگمی میکند. باید گفت سئو چیزی نیست که در عرض چند روز شاهد نتیجه قطعی آن باشیم؛ بلکه کلید اصلی موفقیت، فعالیت مستمر، تولید محتوای باکیفیت و همگام بودن فناوریهای روز طراحی وب است. در ادامه با ۱۰ فاکتور تأثیرگذار در سئو ۲۰۱۵ آشنا خواهید شد که با بهرهمندی از این نکات، میتوانید کسبوکار آنلاین خود را توسعه دهید.
فهرست مطالب
۱. محتوا همچنان پادشاهی میکند
حتما بارها از اهمیت تولید محتوای باکیفیت شنیدهاید؛ دقیقاً این همان چیزی است در سال ۲۰۱۵ نیز به آن توجه ویژهای شده است و یکی از اصلیترین فاکتورهای سئو به شمار میآید. گوگل با بهروزرسانی الگوریتمهای خود، درصدد مقابله با مطالب کپی برداری شده، سئوی کلاهسیاه، استفاده بیش از حد برچسبها برآمده است و به تولید مطالب باکیفیت، تازه و منحصربهفرد بیشازپیش توجه کرده است.
۲. سیگنالهای شبکههای اجتماعی را تقویت کنید
تعداد لایکها، نظرات و اشتراکگذاریهای متعدد، بیانگر علاقه افراد به یک مطلب است؛ موتورهای جستجو با دریافت این سیگنالها، محتوای موردعلاقه را شناسایی میکنند و به اعتبار آن وبسایت پی میبرند. شما باید از قدرت و تأثیرگذاری شبکههای اجتماعی در جهت برند سازی و معرفی هرچه بیشتر کسبوکار خود استفاده نمایید و با ایجاد یک صفحه اختصاصی بر اعتبار خود بی افزایید.
۳. وبسایت موبایل پسند طراحی کنید
آمارها حاکی از رشد بیسابقه جستجو و وبگردی کاربران اینترنت، از طریق موبایل و تبلت است. از همین رو، طراحی موبایل پسند (Mobile Friendly) وبسایت، به یکی از اصول مهم در طراحی و بهینهسازی وبسایت در سال ۲۰۱۵، تبدیلشده است.
۴. ایمنتر از قبل باشید
امنیت فضای مجازی خصوصاً در حوزه فروش اینترنتی و حفاظت از اطلاعات کاربران، از موارد پراهمیت در سال ۲۰۱۵ است. شرکت گوگل در راستای ترغیب وبسایتها به بالا بردن امنیت خود، استفاده از پروتکل ایمن https را یکی از معیارهای رتبه دهی به وبسایتها قرار داده است.
۵. از محتوای تصویری بهخوبی استفاده نمایید
یک مطلب خوب و باکیفیت، علاوه بر محتوای نوشتاری، باید شامل محتوای تصویری نیز باشد. استفاده از تصاویر، اینفوگرافیکها و ویدئوها از عوامل مهم در سئو در سالهای اخیر بوده است. تجربه نشان داده است استفاده از عناصر بصری، علاوه بر جذابتر کردن یک نوشته، موجب افزایش مدت زمان حضور کاربران و احساس رضایت از یک وبسایت خواهد شد. نکته مهم در استفاده از تصاویر رعایت یکسری الزامات فنی است. کاهش حجم تصاویر و درج title و alt برای هر عکس از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کنید.
۶. سریعتر باشید
سرعت وبسایت همواره یکی از مهمترین موارد رتبه دهی و رضایت کاربران از وبسایتها بوده است. توصیه میگردد وبسایت خود را از نظر سرعت لود شدن در کامپیوتر و موبایل بهصورت جداگانه بررسی نموده و آن را بهینهسازی نمایید.
۷. لینک بیلدینگهای بااهمیت داشته باشید
لینک بیلدینگ (Link Building) کماکان یکی از فاکتورهای مهم سئو در سال ۲۰۱۵ است. موتورهای جستجو بیشترین تمرکز خود را بر روی مطالبی گذاشتهاند که از سایر سایتها لینک شده باشند. باید توجه داشت که هدف، تنها لینک کردن کلمات کلیدی نیست بلکه لینکها باید مرتبط با کسبوکار، قدرتمند و طبیعی باشند تا بیانگر محبوبیت و اشاره مستمر به وبسایت شما باشند.
۸. بر کلمات کلیدی مختلف و عبارات محاورهای تمرکز نمایید
در سالهای اخیر گوگل راه را برای جستجوی محاورهای (Conversational Search) یا جستجو توسط صدا بازکرده است. قبلاً اکثر صاحبان وبسایتها بر روی یک کلمه کلیدی منحصربهفرد تمرکز میکردند؛ اما گوگل متوجه این موضوع شده است که کاربران به دنبال کلمات کلیدی خاصی نیستند بلکه آنها به دنبال جواب سؤال خود میگردند. توصیه میشود بهجای اینکه تنها بر روی یک یا دو کلیدواژه تمرکز کنید، از کلمات کلیدی بلندتر، واژگان مترادف و حتی عبارات محاورهای استفاده نمایید.
به نظر میرسد در بحث کلمات کلیدی ذکر دو مورد پُرکاربرد ضروری باشد:
– از سال ۲۰۰۹ به بعد، از نظر موتور جستجوی گوگل، متا تگ کلمات کلیدی هیچ کاربرد و تأثیری در سئوی یک وبسایت ندارد؛ چراکه امکان کپی کردن کلمات کلیدی توسط رقبا وجود داشت و همچنین مشاهده شده بود که بسیاری از وبسایتها از کلمات کلیدی غیر مرتبط استفاده میکردند.
– برچسبهای مطالب در حال حاضر تأثیر چندانی بر سئو ندارند؛ هدف آنها افزایش کارایی و تکمیلکننده دستهبندیهای وبسایت است. بنابراین توصیه میشود:
طول برچسبها کوتاه و تعداد آنها بیش از ۵ واژه نباشد.
از نام دستهبندیهای سایت برای برچسب مطالب استفاده نشود.
۹. تمرکز بیشتر بر بازگشت سرمایه (Return On Investment – ROI)
یکی دیگر از مواردی که در سال ۲۰۱۵ به آن پرداخته شده است، تمرکز بر بازگشت سرمایه است تا رتبهبندی کلمات کلیدی. رتبه وب سایت از نظر کلمات کلیدی و هزینه کردن برای بهبود سئو، تا زمانی که منجر به فروش بیشتر و شناخته شدن کسبوکارتان نشود بیفایده است. باید سعی کنید با استفاده از محتوای خوب، کلمات کلیدی و لینک بیلدینگهای قدرتمند، مخاطبان بیشتری را بهسوی خود جذب نمایید و کسبوکارتان را توسعه دهید.
۱۰ سئوی محلی با گوگل کبوتر – الگوریتم جدید گوگل
الگوریتم گوگل کبوتر (Pigeon) بر سئوی محلی یا Local SEO تأکید دارد. در این روش نتایج جستجو متناسب با محل جغرافیایی کاربر تعیین میشوند. بهعنوانمثال اگر شما عبارت “رستوران” را در گوگل جستجو کنید رستورانهایی که به شما نزدیکتر هستند جایگاه بهتری در نتایج جستجو خواهند داشت.
برای بهینه ساختن یک وبسایت برای این الگوریتم، راهکارهای گوناگونی وجود دارد، اما یکی از مرسومترین آنها، استفاده از برچسبهای جغرافیایی (geo-meta tags) است.
نمونه برچسب جغرافیایی:
نکته آخر …
نکته طلایی در سئو، فعالیت مستمر و تولید محتوا برای انسانها است نه رباتهای گوگل!
برای ارتقای رتبه وبسایت و حفظ روند روبه رشد وبسایت شما، بهکارگیری مواردی بالا، اکیداً توصیه میشود اما حقیقت آن است که در فرآیند بهینهسازی یک وبسایت، هیچگاه وسواس نداشته باشید؛ موتورهای جستجو بسیار هوشمند شدهاند و متوجه فعالیت شما خواهند شد. بهینهسازی بیشازحد یا over optimization، یک حرکت غیرطبیعی برای گوگل محسوب میشود.