وبسایتتان را تست کنید
اولین کاری که باید بکنید این است که ببینید گوگل چه نظری در مورد وبسایتتان دارد. راحتترین راه برای فهمیدن این موضوع این است که وبسایتتان را با موبایل در گوگل جستجو کنید. مواردی که تگ Mobile-Friendly دارند ازنظر گوگل برای موبایل مناسب هستند.
روش دیگر استفاده از صفحهٔ Mobile-Friendly Test گوگل است که همین با واردکردن آدرس سایت، آن را آنالیز کرده و میگوید که طراحی آن مناسب با موبایل است یا نه.
بدانید گوگل چه انتظاراتی از وبسایت شما دارد
گوگل به وبسایتی میگوید Mobile-Friendly که این ویژگیها را داشته باشد:
- نوشتهها بدون نیاز به زوم کردن، خوانا باشد.
- اجزاء صفحهٔ وب در صفحهٔ نمایش موبایل جا بشوند بدون اینکه نیاز به زوم کردن یا اسکرول افقی صفحه باشد.
- از برنامههایی مثل فلش که در برخی مرورگرها پشتیبانی نمیشود استفاده نشده باشد.
- لینکها باهم فاصلهٔ مناسبی داشته باشند تا کاربر بتواند لینک موردنظر را با زدن انگشت بر روی صفحهٔ لمسی انتخاب کند.
راه صحیح برای اصلاح وبسایتتان پیدا کنید
برای اینکه وبسایت شما مناسب برای موبایل باشد، میبایست یکی از ویژگیهای زیر را داشته باشد:
طراحی Responsive: گوگل این روش را برای Mobile-Friendly کردن وبسایت پیشنهاد میکند. یک وبسایت ریسپانسیو از یک آدرس و یک فایل HTML هم برای رایانه و هم برای موبایل استفاده میکند ولی بهوسیلهٔ CSS به شیوههای متفاوتی بر روی هر دستگاه ظاهر خواهد شد.
Dynamic Serving: با استفاده از این روش، آدرس ثابتی برای هر دو صفحهٔ موبایل و رایانه خواهید داشت ولی فایلهای HTML و CSS متفاوتی برای هرکدام استفاده خواهد شد.
آدرسهای متفاوت: در این روش آدرس صفحهٔ موبایل با صفحهٔ رایانه متفاوت است.
حتی اگر وبسایت شما بر روی موبایل بهخوبی کار میکند باید مطمئن شوید که این موضوع را الگوریتمهای گوگل شناسایی میکنند و میتوانند مطالب وبسایت شما را برای نمایش در نتایج جستجو شناسایی کنند. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به آموزشی مراجعه کنید که گوگل برای طراحی وبسایت مناسب برای موبایل منتشر کرده است.
منبع: تغییری در الگوریتم جستجوی گوگل که لرزه بر اندام اینترنت انداخته – یک پزشک