تاملی کوتاه درباره سه پیشنهاد در دست بررسی

در حدود دو ماه اخیر قرارداد جدیدی برای طراحی سایت منعقد نکرده ام. البته دو پروپوزال برای طراحی مجدد سایت شرکتی ارائه کرده ام که به دلیل مشکلات درونی آنها (از جمله اینکه کارفرما دامنه شرکت خود را ثبت نکرده، و اکنون طراح قبلی این دامنه را در اختیار کارفرما قرار نمی دهد) هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده است.

همچنین مشغول تهیه پروپوزالهای سه درخواست پروپوزال (RFP) استارت آپهایی  به شرح (بسیار مختصر) زیر هستم:

  1. طراحی یک تالار گفتگوی خاص با دورنمای تهیه اپلیکیشن موبایل: کارفرما یک کانال تلگرام با بیش از ۲۰ هزار عضو دارد. در مرحله اول می خواهد آنها عضو سایت شوند (با تکمیل فیلدهای مورد نظر کارفرما). در مرحله بعد ایجاد تالارهای گفتگو (پیچیدگی: با مدیر اختصاصی برای هر یک از آنها) و دریافت حق عضویت برای مشاهده پاسخهای موجود و طرح سئوال. در مرحله بعد تهیه اپلیکیشن موبایل (طرح سئوال از موبایل، ارسال پاسخ از مرورگر وب، نوتیفیکیشن دریافت پاسخ. پیچیدگی:به شدت به REST-API در دست تکمیل وردپرس وابسته است و احتمالا برخی پلاگینهای موجود، API ارائه نکرده اند / باگ دارند.) یکی دیگر از مشکلات نیاز به محلی سازی پلاگینهای تخصصی موجود است (زبان فارسی و تقویم شمسی)
  2. طراحی یک بازار تحت وب: تفاوت فروشگاه (Shop) با بازار (Marketplace) در این است که در اولی فقط یک فروشنده اجناس خود را به مشتریان ارائه می کند، ولی در دومی چندین فروشنده اجناس خود را به فروشندگان ارائه می کند. به عبارت دیگر یک سایت Multi-Vendor مورد نیاز است. فروشندگان برای ارائه اجناس در سایت بایست حق عضویت بپردازند.
  3. طراحی یک سیستم مدیریت آموزش دیجیتال خاص: در سیستمهای مدیریت آموزش (LMS) یک موسسه می تواند دوره های آموزشی خود را معرفی نموده و با ثبت نام اینترنتی دانشجویان، کسب و کار اینترنتی خود را رونق می بخشد. معروفترین LMS متن باز Moodle نام دارد. البته در اکوسیستم وردپرس هم چند پلاگین و تم برای این کار توسعه یافته اند از جمله LearnDash و Sensei. البته در مورد پروپوزال در دست بررسی، درخواست کارفرما می خواهد علاوه بر LMS، یک شبکه اجتماعی ایجاد و با LMS یکپارچه شود، تا کاربران بتوانند با یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند (پیام شخصی، تالار گفتگو، …)

شباهتهای سه مورد فوق:

۱ و ۲: مدل کسب و کار (Business Model) هنوز توسط کارفرما تکمیل نشده است: نوآوری در ارزش ارائه شده (Value Proposition) و کانالهای کسب درآمد هنوز خوب تعریف نشده اند. بازاریابی استارآپ هنوز انجام نشده است.

۱ و ۳: استفاده از پلاگین BuddyPress و پلاگینهای مرتبط

و مهمترین شباهت هر سه با یکدیگر: پیچیدگی سیستم مورد نیاز کارفرما

هرگاه مجموعه‌ای متشکّل از عوامل متعدّد و گوناگون، در مقیاس‌های متفاوت، با اتّکاء و وابستگی ذاتی و جدایی‌ناپذیر عوامل بر همدیگر وجود داشته باشد، و بالاتر از همهٔ این‌ها، اگر نشود با حذف و قطع برخی از مؤلّفه‌ها و اعضاء، به کوچک‌تر ساختن آن مجموعه پرداخت، با پیچیدگی مقابل هستیم. همچنین، غیرخطّی بودن رفتار مجموعه در همهٔ مقیاس‌ها از شرایط لازم برای وجود پیچیدگی‌ست. شایان اشاره و تأکید است، که آثاری از گونهٔ حیات و زنده‌بودن نیز از خصائص بارز در بیشتر پدیده‌های پیچیده است. (مدخل پیچیدگی در ویکی پدیای فارسی)

پی نوشت: شاید یکی از بهترین توصیفها برای این نوع سیستمها، مبارزه با هیولای هفت سر هیدرا (Hydra) باشد.

هرکول دلیرانه به هیولا حمله کرد، و تک تک سرهای او را با شمشیر برید، اما به زودی متوجه شد وقتی یک سر بریده می‌شد، سری دیگر جایگزین آن می‌شد.

یاد تصویر زیر از دوره آموزشی ماژول Views در دروپال می افتم:

پیچیدگی سیستمها - هیولای هفت سر هیدرا

 

1 دیدگاه دربارهٔ «تاملی کوتاه درباره سه پیشنهاد در دست بررسی»

  1. امیدوارم در هر سه پروژه موفق باشید. البته این موفقیت منوط به همکاری دو طرفه میان شما و کارفرماست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *