چگونه برای برگه ها و پستهای سایت، (به صورت اتوماتیک) فهرست مطالب تهیه کنیم

نوشتن مطالب جدید و مفصل یکی از عوامل بهبود رنک گوگل است. برای این که سایت حرفه ای تری داشته باشیم می توانیم به خواننده ابتدا رئوس مطالب را نمایش داده و به او امکان پرش به بخشهایی مورد نیازش را بدهیم.

تهیه فهرست به صورت دستی شدنی، ولی طاقت فرسا است (درست مثل اینکه بخواهید فهرست مطالب پایان نامه تان را به صورت دستی تهیه کنید!)

یکی از مزایای استفاده از وردپرس این است که تقریبا برای هر چیزی که فکرش را بکنید، یک پلاگین وجود دارد (بالاخره بیش از ۲۵% سایتهای پر بازدید با وردپرس ساخته شده اند، و قبلا یک توسعه دهنده همین نیاز شما را داشته و برایش افزونه تخصصی نوشته).

بنابراین می رسیم به روش صحیح: استفاده از یک پلاگین تخصصی، و در این مورد یعنی پلاگین Table of Contents Plus. البته این پلاگین توانمندیهای بیشتری (از جمله تهیه sitemap) دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

این پلاگین چگونه کار می کند؟

این پلاگین با استفاده از دستورات javascript اقدام به بررسی DOM مطلب می کند، و به تمام کدهای H1 تا H6 یک id اختصاص می دهد. بعد آنها را در یک کادر نمایش می دهد.

روش استفاده از این پلاگین

آموزش تصویری تنظیمات پلاگین

مسیر دسترسی به تنظیمات: منوی تنظیمات > TOC+

تنظیمات پلاگین Table of Contents Plus
تنظیمات پلاگین Table of Contents Plus
  1. این دستور به صورت اتوماتیک به ابتدای برخی برگه ها (چرا برخی، در مورد ۳ به آن می رسیم) فهرست مطالب اضافه می کند که ممکن است مورد نیاز شما نباشد. در این صورت تیک این قسمت را بردارید.
  2. به طور پیش فرض این پلاگین از این عباراتاستفاده می کنه: Contents, Show, Hide که در سایتی به زبان فارسی جالب نیست. برای تغییر عبارات پیش فرض این بخشها را اصلاح کنید.
  3. می خواهیم به طور اتوماتیک برای مطالب طولانی پستهای سایت، فهرست مطالب تهیه شود، و هر بار در ابتدای مطلب دستور کوتاه را وارد نکنم. با وارد کردن تعداد حداقل تگهای H1 تا H6 به کار رفته در کادر Show When مشخص می کنیم مطلب بلند از نظر ما یعنی چه. و با تیک زدن چک باکس post در نوع داده کارمان را به انتها می رسانیم.
  4. می خواهم کادر فهرست مطالب، به صورت پیش فرض باز (و یا بسته) باشد، اینجا را تیک می زنیم / تیک آن را بر می داریم.
  5. تنظیمات sitemap پلاگین در این تب انجام می شود.

موارد دیگری مانند نمایش یا عدم نمایش (اتوماتیک) شماره تگ، و سلسله مراتب فهرست مطالب هم قابل تنظیم است … کمی هم خودتان با پلاگین سر و کله بزنید 🙂  یا به صفحه FAQ پلاگین مراجعه کنید تا با سایر دستور کوتاه های مرتبط آشنا شوید.

جمع بندی

یکی از مواردی که مطالعه مطالب طولانی (مانند مدخلهای ویکی پدیا، یک پست طولانی از وبلاگ، راهنمای استفاده از تجهیزات، …) را راحت می کند، ایجاد فهرست مطالب است. در این مطلب روش ایجاد اتوماتیک فهرست مطالب و تنظیمات مرتبط ارائه گردید.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *